Opening van de kantine is zaterdag 21 september aanvang 16:30 uur kosten 6,= p.p.

In en rond de boot

Impeller vervangen watersport binnenboordmotor en buitenboordmotor

impeller watersportEen impeller is een onderdeel van de koelwaterpomp van uw motor. Het is een schoepenrad dat draait in een cilinderhuis en het water aanzuigt van buiten en verder pompt in de koelcircuit van uw motor. Een impeller bestaat uit een metalen kern waarmee de impeller wordt vastgezet op de pompmotor en aan de buitenzijde bevinden zich de schoepenraderen. Aangezien een impeller aan slijtage onderhevig is dient deze regelmatig vervangen te worden. Met name bij het starten draait de impeller even met iets minder water in het pomphuis en dat benadeelt de levensduur. Een impeller die draait zonder dat er toevoer is van koelwater is binnen enkele ogenblikkenzwaar beschadigd.

Lees meer: Impeller vervangen watersport binnenboordmotor en buitenboordmotor

Antifouling beschermt uw schip tegen aangroei

Antifouling is een onderwaterverf dat u schip beschermd.antifouling

Als het voorjaar zich aandient lopen de planken in de winkels weer vol met blikken antifouling en onderwaterverven van vele gerenommeerde merken. Epifanes, Hempel, De IJssel International, Sikkens, het is bijna te veel om op te noemen, hebben voor ieder vaarwater wel een uitgelezen product. Iedere aanval van microscopische organismes, plantjes en slijmalgen op het onderwaterschip moet kunnen worden afgeslagen.

Onderwaterverf of antifouling

Onderwaterverf is een koper- en biocidevrije verf voor onder de waterlijn, welke zijn werking haalt uit de zelfslijpende eigenschap. Deze verfsoorten slijten langzaam af gedurende het vaarseizoen. Wanneer echter biociden, koper, chloorrubber en/of andere aangroeiwerende middelen zijn toegevoegd spreken we over antifouling.

Anti fouling, harde of zachte

Lees meer: Antifouling beschermt uw schip tegen aangroei

Varen bij nacht in de watersport

Aan het eind van de dag zien we veel watersporters een haven opzoeken. Het is als of het duister van de avond en nacht iedereen van het water jaagt. Is het varen in het donker dan zo´n gewaagde onderneming? Vaarbewijscursussen beperken zich vaak tot de vraag “u ziet de volgende lichten……. welk vaartuig ziet u?” Het varen in het donker geeft juist heel mooie dimensie aan de watersport. Nu is het ook niet de bedoeling om ongeoefend in het pikkedonker, met harde wind en een knobbelige zee voor het eerst tussen de zandbanken door een haven binnen te lopen. Daarom hierbij wat tips en ervaringen om dit “duistere gebied” van onze hobby te betreden. Boordverlichting watersport.

Lees meer: Varen bij nacht in de watersport

Marifoon en watersport

De marifoon is voor watersporters een belangrijk communicatiemiddel. Op diverse marifoonkanalen kunt u informatie ontvangen zoals bruggen en sluizen en op marifoon kanaal 16 staat u direct in verbinding marifoonmet de reddingsdiensten. Een marifoon is te vergelijken met een telefoon die een beperkt aantal nummers heeft. In werkelijkheid is een marifoon een radiotelefonie installatie waarmee u kunt zendenen ontvangen via een maritieme VHF band. Marifoons worden gebruikt voor communicatie door zowel beroepsvaart als pleziervaart. Zowel communicatie tussen schepen onderling als met andere instanties zoals bruggen, sluizen, waterpolitie en natuurlijk de reddingsdiensten.

Lees meer: Marifoon en watersport

Boot te koop

Onder de rubriek Booten te koop. Kunt U ook een advertentie van u boot plaatsen of bij bootjes motoren of andere nautische spullen. Tegen een geringe vergoeding (dit komt ter onder steuning van de vereniging)
worden U spullen met foto's geplaats op de site van de vereniging. Voor belangstelling even een mailtje naar de site beheerder.

Teakreiniger voor watersport

Het is een bekend probleem in de watersport, hoe hou ik mijn kostbare teakdek schoon zonder dat ik het beschadig. Hard boenen en schrobben geeft een schoon resultaat maar verkort de levensduur van uw teakdek dramatisch. Stevige zuren is ook al geen optie, wat dan wel.

Lees meer: Teakreiniger voor watersport