Bij aanvraag bediening hefbrug doorvaarthoogte doorgeven

Een zeilboot is op donderdag 7 juli tegen een hefbrug bij Alphen aan de Rijn gebotst. De brug stond wel open maar was slechts 12 meter omhoog gegaan terwijl de zeilboot 13 meter boven water stak. Het licht van de brug stond op groen.

Een aanvaring was het gevolg, maar volgens de brugwachter treft de brug geen schuld, want doorvaarthoogten hoger dan 12 meter moeten gemeld worden bij het aanvragen van een brugopening.

De brug was vrijwel niet beschadigd meldt de website alphen.nl ludiek, maar de mast van de onfortuinlijke watersporter uiteraard wel.

Reactie WatersportAlmanak

Alphen maakt onderdeel uit van de Staande Mastroute naar Willemstad en is een druk bevaren water, zeker ook door zeilboten. Het zou verstandig zijn van brugwachters om even te vragen hoe hoog het schip steekt. Veel zeilers weten niet dat de hefbruggen variabel in hoogte kunnen worden gehesen. De simpele melding van de brugwachter dat men dan maar vooraf de doorvaarthoogte moet melden is wel een hele gemakkelijke afschuiver.

Bron: | Datum van publicatie: 09-07-2016